HYPNAGOGIA
Velkommen til vernissage torsdag 16. November kl 18-20
AI og det virtuelle rom utforskes kunstnerisk med modeller av mulige og umulige naturfenomener i endringens tidsalder, hvor klimaet forandrer naturen rundt oss.
Sven Påhlssons verk Finding Bambi viser en virtuell skog som er tegnet, skapt og modellert i en 3D-verden med utgangspunkt i matematiske formler for digital formgivning av natur. Påhlssons pionerarbeid innen elektronisk kunst i Norden har foregått i konstant teknologisk motbakke, hvor den nødvendige programvaren ennå ikke er oppfunnet. Men med AI ́s inntog, som kan sees som en digital tvilling, har Påhlsson valgt å inkorporere det analoge og håndlagde maleriet i sitt digitale kunstnerskap: Hypnagogia viser tre nye videoverk og seks malerier på lerret.
- Ved å kombinere den matematiske nodeteknologiens formler for beskrivelse av form og farge setter jeg dette materialet sammen til et håndlaget, tegnet og konstruert virtuelt skoglandskap, forteller Sven Påhlsson. Dette er modellert og basert på et spesifikt sted (Dalsfjorden), hvor naturelementer settes sammen i en generisk oppfatning i et menneskelig, historisk og analogt perspektiv.
Relevansen ved prosjektet kan sees i forhold til at naturen er i stor endring. Det virtuelle rommet har blitt klargjort og presentert for oss gjennom 20 år med elektronisk og nettbasert kommunikasjon. Utstillingen er en digitalisert fremstilling av naturen slik den er i virkeligheten, men ikke basert på algoritmer og statistikk ved hjelp av AI-teknologi. Påhlsson anvender digitalt håndverk. Slik aktualiseres verket med nåtidens nyeste teknologiske premisser og setter spørsmål ved de nye betingelser og aspekter.
Sven Påhlsson er født i 1965 i Lund, Sverige, og utdannet ved Statens Kunstakademi. Han bor og arbeider på Ekely i Oslo. Påhlsson var Norges representant på Veneziabiennalen som 22- åring i 1997, og har stilt ut bl.a. i Spencer Brownstone Gallery, The New Museum (NYC), MGM, Trafo Kunsthall og Kunstnerforbundet. Innkjøpt av bl.a. Astrup Fearnley, Nasjonalmuseet, Oslo kommune, Sørlandets Kunstmuseum, Choice Collection, Equinor, Aker, Peter Norton Collection, Rubell Collection og en rekke privatsamlinger nasjonalt og internasjonalt. I Oslo kunne Påhlssons kunst sist oppleves høsten 2020 da han projiserte et storslått og kritikerrost videoverk på fasaden til Vigelandmuseet under pandemien.
Ta gjerne kontakt for forhåndvisning.
Velkommen!